۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۵۷۰۳۶۵
آیت الله مکارم شیرازی:

دولتی کردن مساجد معنا ندارد| افتخار روحانیت شیعه استقلال از دولت ها است

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با بیان این که مراجع، علما و روحانیت از دولت و نظام اسلامی حمایت می کنند، گفت: افتخار روحانیت شیعه این است که هیچگاه وابسته به دولت ها نشده است.
 حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به برخی مباحث مطرح شده درباره دولتی شدن مساجد گفت: بین روحانیت شیعه و اهل سنت تفاوت روشنی در زمینه مدیریت مساجد وجود دارد.

وی افزود: در روحانیت اهل سنت مانند الازهر برنامه ها، امام جماعت و حتی مرجع را دولت ها تعیین می کنند اما در شیعه همه آن ها جنبه مردمی دارد و مردم هستند که سراغ امام جماعت می روند و انتخاب می کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: چیزی که اخیرا موجب نگرانی شد این است که وزارت ارشاد می خواهد ائمه جماعت و برنامه ها را تعیین کند و مساجد زیر نظر آن ها باشد که این‌کار ‌بر خلاف رویه شیعه است چرا که حتی در زمان طاغوت هم مساجد زیر نظر دولت نرفت.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی به طریق اولی مساجد باید مردمی باشد، اگر مساجد مردمی نبود شاید انقلابی صورت نمی گرفت، از این به بعد هم مساجد باید مردمی بوده و مردمی باقی بماند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که باید به صورت شفاف مشخص باشد که مساجد به وسیله هیأت امنای مردمی اداره می شود، ابراز داشت: اگر کانون های فرهنگی در مساجد وجود داشته باشد خوب است البته این برنامه ها نباید مزاحمتی برای مسجد و نمازگزاران ایجاد کند.

وی عنوان کرد: مسؤولان باید نگرانی ها را درباره دولتی شدن مساجد برطرف کنند چرا که نمی شود مساجد شیعه را دولتی کرد، بنابراین باید در این زمینه شفاف سازی کنند، باید توجه داشت که هیچکس نمی تواند هیأت امنا را تحمیل کند و باید از سوی مردم تعیین شوند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: جنبه مردمی بودن شیعه بسیار مهم است و اگر وابستگی وجود داشته باشد هیچ کاری نمی توان کرد، روحانیت شیعه نیز هیچگاه وابسته به دولت ها نبوده و ما هم هیچگاه از دولت ها کمک ‌نگرفته و نخواهیم گرفت.

وی اضافه کرد: مراجع، علما و روحانیت از دولت و نظام اسلامی حمایت می کنند اما حمایت کردن غیر از وابستگی است، افتخار روحانیت شیعه این است که هیچگاه وابسته به دولت ها نشده است./۱۳۲۳/

ارسال نظرات